вторник, 20 април 2010 г.

Apple зарадва Gizmodo

Краят на света може и да идва, и не защото вулканът с най-непроизносимото име на света изригва вече седмица и за беля може да събуди по-големия си брат Катла, а защото Епъл успяха не само да изгубят прототипа на новата си iPhone играчка, но и потвърдиха факта в официално писмо до ГИЗМОДО, сайта, който ще влезе в историята на Епъл като злия кърлеж, който се храни с ябълкова кръв. Сайтът: http://gizmodo.com/5520479/a-letter-apple-wants-its-secret-iphone-back. Не просто инженерът, човек А, е успял да забрави телефона добре маскиран като старата версия в бар, но и служителите на Епъл са игнорирали телефонното обаждане, с което късметлията човек Б, искал да върне телефона на фирмата (или притежателя). И какво прави случайно натъкналият се на ценната находка индивид? Обажда се на ГИЗМОДО. Слушах днес редактора му по радиото и усмивката просто не можеше да слезе от лицето му, направо го видях през апарата. Беше ужасно щастлив от интернет трафика и от магическия допир с телефона от бъдещето - да, да, сякаш е долетял от бъдещето и допира с предмета те потапя в котел от радостно-солени емоции. Каза, че са платили 5000 долара за него и веднага, разбира се, седнали да го разглобяват. Какво друго може да направи една група от фанатично настроени технически кадри? Всичките части били епъловски оригинални, почти нямало изменения, освен по-голямата батерия и нещо свързано с камерата (предно разположение, по-голяма). Ето тук връзка към подробните технически обяснения за заинтересуваните:
http://www.geek.com/articles/mobile/gizmodo-spoils-apples-party-dismantles-a-lost-2010-iphone-prototype-20100419/
Докато редакторът на ГИЗМОДО се носеше на вълната на праймтайм мейнстрийм медии, много Епъл маниаци се чудят доколко тази история е плод на инсинуация. Действително, Епъл е по-потайна от папата, а Стийв Джобс е визионерът-цербер в замъка на гениалните, където нищо не се случва без одобрението му. От моя скромен едногодишен служителски опит в Епъл мога да кажа само, че секретността на заниманията на инженерния екип е на нивото на фебеерска операция и да, името само на Джобс провокира страх и трепет у поразените от култа Епъл. А такива пълнят коридорите и офисите на компанията с хиляди. Много от тях са талантливи музиканти, актьори, режисьори, видео оператори и писатели. Кой е казал, че тези, които се занимават с изкуство, не могат да си изкарват прехраната с технически занимания? Но дори и на тях не се казва. Абсолютно никаква информация не изтича дори и по вътрешните лимфни пътища. Пък и публична тайна е, че само Стив Джобс и кръпките по любимите му панталони знаят кой ще е последният вариант, а той е винаги специално и перфектно продуциран и направен технически изправенан за шефа, за разлика от масовото производство. И май винаги има поне още едно такова устройство, чиято задача е постоянно да дублира първото виз-а а-виз. Писмото изглежда и звучи истинско, може да е и добър пиар ход на компанията. Редакторът на уебсайта редеше комплимент след комплимент и често споделяше желанието си да притежава този телефон. И още - твърде театрално е, твърде неагресивно за Епъл. Всяка година Епъл обира наградите за качествено обслужване по телефона, има си и процес за йерархично информиране относно най-различни проблеми. Има си отдел за действие със щекотливи случаи. И те не са мили. И си плащат когато трябва на когото трябва. Примерно на клиента, чийто Епъл компютър ставал честа жертва на марсиански атаки. И ако действително iPhone-ът е маскиран като старата серия, кой ще плати 5000 долара за него и ще тръгне да проверява дали не е новият продукт? Май е вътрешна акция. Отмъщение или реклама? Договорена съвместна акция с алиби или супер глупава случайност? Каквото и да е, нищо не се случва необмислено в корпоративни светове като този на Епъл. Култът винаги отвръща на удара, дори и когато ударът е автобиографичен.

Няма коментари: